Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. duben 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. duben 2024

Bipolární emisní mlhovina Dračí vejce

Uznání a copyright: Rowan Prangley

Jak nějaká hvězda vytvořila tuto krásnou mlhovinu? Uprostřed emisní mlhoviny NGC 6164 se nachází neobvykle hmotná hvězda. Centrální hvězda se přirovnává k perle v ústřici a k vejci, které na obloze chrání bájní draci z Oltáře (Ara). Hvězda ve středu snímku katalogizovaná jako HD 148937 je tak horká, že její ultrafialové světlo, zahřívá plyn kolem ní. Tento plyn byl pravděpodobně z hvězdy vyvržen již dříve, nejspíš v důsledku gravitační interakce s hvězdným společníkem na protáhlé oběžné dráze. Vyvržený materiál mohl být usměrňován magnetickým polem hmotné hvězdy, což vše vytvořilo symetrický tvar bipolární mlhoviny. NGC 6164 měří asi čtyři světelné roky a nachází se ve vzdálenosti asi 3600 světelných roků v jižním souhvězdí Pravítka (Norma).

Nové zrcadlo: APOD nyní dostupný přes WhatsApp.

1. Wikipedia: Emission_nebula
  2. Wikipedia: O-type_star
  3. ThePearlSource.com: Černé perly
  4. Wikipedia: Dragon's_Egg
  5. BoredPanda.com: Foto: Pes chrání kočku :-)
  6. APOD: 2022-06-07 NGC 6188: Draci z Oltáře
  7. AstroBin.com: Rowan Prangley: NGC6164 | NGC6165 - The Dragon's Egg
  8. Telescope.live: HD 148937 & NGC 6165
  9. NASA: Ultraviolet Waves
  10. NASA: Tides
  11. NASA: Magnetism
  12. Harvard.edu: A Morphokinematic Study of the Enigmatic Emission Nebula NGC 6164/5 Surrounding the Magnetic O-type Star HD 148937
  13. NASA: What Is a Light-Year?
  14. Wikipedia: Norma_(constellation)