Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. červen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. červen 2021

HD 163296: Výtrysky ze vznikající hvězdy

Uznání: Visible: VLT/MUSE (ESO); Radio: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)

Jak se vytvářejí výtrysky při vzniku hvězd? Nikdo pořádně neví, ale nedávné snímky mladého hvězdného systému HD 163296 jsou dosti poučné. Centrální hvězda na snímku se stále ještě formuje, ale je již obklopena rotujícím diskem a vně vyvěrajícími výtrysky. Disk je vidět v rádiových vlnách soustavou ALMA (Atacama Large Millimeter Array) v Chile a ukazuje mezery pravděpodobně vytvořené gravitací velmi mladých planet. Výtrysky jsou zobrazené ve viditelném světle dalekohledem VLT (Very Large Telescope), též v Chile, a ze středu disku vyvrhují rychle se pohybující plyn, většinou vodík. Systém se prostírá na vzdálenosti stokrát větší, než je vzdálenost Země-Slunce (AU). Podrobnosti těchto nových pozorování jsou interpretovány tak, že podporují domněnky, že výtrysky jsou generovány a formovány, alespoň částečně, magnetickými poli v rotujícím disku. Budoucí pozorování HD 163296 a dalších podobných hvězdotvorných systémů mohou pomoci doplnit podrobnosti.

Astrofyzici: Prohlédněte si 2500+ souborů Astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

1. arXiv.org: Searching for proto-planets with MUSE