Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. únor 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. únor 2000

Rentgenové hvězdy v Orionu

Uznání: PSU, CXO, NASA

Na zimní severní obloze jasně září hvězdy Orionu, v souhvězdí které je domovem nejbližší velké hvězdné porodnice Velké mlhoviny v Orionu, zhruba 1500 světelných let daleko. Nápadně jasný shluk hvězd ve středu tohoto snímku části mlhoviny z rentgenového dalekohledu Chandry jsou masivní hvězdy Trapezu - mladé kupy hvězd, kde stojí za většinou viditelné záře mlhoviny. Ale skutečně velký počet dalších hvězd viditelných na tomto rentgenovém snímku, který se rozkládá asi na 10 světelných letech, překvapil a potěšil astronomy tento snímek byl nedávno označen jako nejbohatší pole rentgenových zdrojů, které bylo vůbec kdy zaznamenáno. Snímek tak dramaticky ilustruje, že mladé hvězdy jsou až zázračné rentgenové zdroje o nichž se předpokládá že vytváří v horkých hvězdných koronách a povrchových vzplanutích v silných magnetických polích mladých hvězd. Naše samotné středně staré Slunce bylo pravděpodobně tisíckrát jasnější než hvězdy Trapezu, když bylo také jen několik miliónů let staré. Tmavé čáry přes snímek jsou přístrojovými artifakty.

Štítky: Hvězdokupa, Hvězda, Korona, Rentgenový, Mlhovina Orion, Trapéz