Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. únor 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. únor 2000

Astronomicky snimek dne

Uznání: Hubble Heritage Team (AURA/ STScI), NASA

Na jižní obloze planety Země září ve vzdálenosti 8000 světelných let bouřlivé mraky v mlhovině Carina (Lodní kýl). Tento výrazný a podrobný snímek části slavné mlhoviny je kombinací expozic přes šest různých filtrů pořízených širokoúhlou planetární kamerou kosmického dalekohledu HST 2.dubna 1999. Zobrazené dramatické tmavé prachové uzly a komplexní struktury jsou utvářeny větry a radiací hmotných a energetických hvězd v Lodním kýlu. Ale jak vznikly barvy na tomto snímku? Astronomické snímky vytvářené z z dat dalekohledu Hubble Space Telescope mohou kombinovat expozice používající poměrně úzkých filtrů, které neodpovídají barvám zachycovaným lidským okem. Některé filtry dokonce propouští vlnové délky světla mimo viditelné spektrum. Expozice s různými úzkopásmovými filtry jak je tomu v tomto případě, jsou převedeny do viditelných barev, tak že kratším vlnovým délkám jsou přiřazeny modřejší barvy a delším vlnovým délkám červenější barvy. Toto barvené schéma představuje "chmomaticky usporádaný" způsob podání dat než snímek v přirozených barvách.

Štítky: Prach, Plyn, Mlhovina Lodní záď