Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. únor 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. únor 2000

Astronomicky snimek dne

Uznání: Hubble Heritage Team (AURA/ STScI), NASA

Na jižní obloze planety Země září ve vzdálenosti 8000 světelných let bouřlivé mraky v mlhovině Carina (Lodní kýl). Tento výrazný a podrobný snímek části slavné mlhoviny je kombinací expozic přes šest různých filtrů pořízených širokoúhlou planetární kamerou kosmického dalekohledu HST 2.dubna 1999. Zobrazené dramatické tmavé prachové uzly a komplexní struktury jsou utvářeny větry a radiací hmotných a energetických hvězd v Lodním kýlu. Ale jak vznikly barvy na tomto snímku? Astronomické snímky vytvářené z z dat dalekohledu Hubble Space Telescope mohou kombinovat expozice používající poměrně úzkých filtrů, které neodpovídají barvám zachycovaným lidským okem. Některé filtry dokonce propouští vlnové délky světla mimo viditelné spektrum. Expozice s různými úzkopásmovými filtry jak je tomu v tomto případě, jsou převedeny do viditelných barev, tak že kratším vlnovým délkám jsou přiřazeny modřejší barvy a delším vlnovým délkám červenější barvy. Toto barvené schéma představuje "chmomaticky usporádaný" způsob podání dat než snímek v přirozených barvách.

Štítky: Prach, Plyn, Mlhovina Lodní záď

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety

Titul Česká astrofotografie měsíce za září 2024 obdržel snímek „Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety“, jehož autorem je Robert Barsa.     18. září 2024 v ranních hodinách se nad jednou z nejvýznamnějších památek východního Slovenska, Dómem svaté Alžběty v

Kometa Atlas C3, foceno včera 22. října 2024 na Tišnovsku.