Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. únor 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. únor 2000

Komín W4

Uznání: Jayanne English (STScI) et al., CGPS, RAL/U. Calgary

Horká mračna plynu táhnou z roviny naší Galaxie Mléčné dráhy obrovským komínem, který byl nedávno zobrazen v rádiových vlnách. Tým kanadské přehlídky galaktické roviny použil řadu radioteleskopů k přehlídce ionizovaného plynu v oblasti známé jako W4. Vespodu W4 a a ve středu snímku nahoře je velmi mladá otevřená hvězdokupa známá jako OCl 352. Pokračuje výzkum jak tyto hvězdy vytvořily superbublinu W4. Možná vysvětlení předpokládají výbuchy supernov nebo silné hvězdné větry z těchto hvězd. Zdá se ovšem jasné, že horký plyn se rozpíná do okolí jsa vynášen poměrně chladným a hustým plynem jako v komíně. Komín W4 leží 6500 světelných let od Země, má napříč 250 světelných let a je viditelný jako poměrně tmavá oblast blízko vrcholu snímku nahoře.

Štítky: Supernovy, Galaktická rovina