Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. únor 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. únor 2000

Prstence kolem Beta Pictoris

Uznání: Paul Kalas (STScI) et al., WFPC2, HST, NASA

Blízkou hvězdu Beta Pictoris obklopuje neobvyklý prachový disk. Byl objeven v roce 1983 a astronomové se stále přesvědčují jak neobvyklý disk to je. Nedávné snímky a počítačové simulace ukazují, že disk obsahuje několik eliptických prachových prstenců větších než naše vlastní Sluneční soustava. Snímek nahoře pořízený kosmickým dalekohledem Hubble Space Telescope poskytl důkaz těchto prstenců stejně jako uzlíků na okrajích disku. Prstencový model přirozeně vysvětluje proč je disk více protažený na jedné straně než na druhé. Tyto prstence mohly vzniknout, když asi před 100 tisíci lety kolem Beta Pic prošla blízká hvězda. Astronomové hledají tuto hvězdu narušitele, která není viditelná jako hvězda v popředí na širším snímku. Beta Pic je vzdálená jen 50 světelných let a předpokládá se, že je domovem planet.

Štítky: Prach, Planetární soustava