Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. únor 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. únor 2000

Mladá Slunce

Uznání: R. Thompson, M. Rieke and G. Schneider (Univ. Arizona), NASA

Hvězda s katalogovým označením NGC2264 IRS je normálně skrytá před zvědavým pohledem optických dalekohledů. Sídlí uprostřed blízké zakrývající oblasti vzniku hvězd z prachu a plynu populárně známé jako kuželová mlhovina. Přístroj NICMOS na dalekohledu Hubble Space Telescope zobrazil v pronikajícím infračerveném světle tuto mladou a masivní hvězdu jak je obklopena šesti "batolaty" - slunci podobnými hvězdami jež jsou všechny méně jak desetinu světelného roku od jejich "velkého bratra". Ohybové paprsky a prstence kolem "velkého bratra" jsou jen přístrojovými efekty. Astronomové věří, že rychlé větry generované masivní hvězdou stlačily okolní materiál a tak způsobily vznik menších hvězd jak z učebnice vynuceného vzniku hvězd. Zdá se, že mladá slunce leží podél jinak neviditelné linie, kde vysokorychlostní vítr koliduje se stěnou hustšího molekulárního mračna. NGC2264 IRS se také zdá být zdrojem výronu, jež vytvořil výrazný kuželovitý tvar optické mlhoviny.

Štítky: Star-formation, Infračervený, Ngc2264 irs