Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. červenec 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. červenec 2000

LP 944-20: Nevyvinutá hvězda vzplanula

Uznání: R. Rutledge (Caltech) et al., NASA

Malinká zakroužkovaná skvrnka vpravo ve skutečnosti představuje velký astronomický objev -- první detekované vzplanutí z nevyvinuté hvězdy. Nevyvinuté hvězdy označované v astronomické hantýrce jako hnědí trpaslíci, jež mají příliš nízkou hmotnost než aby se zanítilo termojaderné hoření vodíku v jejich jádrech ovšem ještě svítí energií z gravitačního kolapsu měnící se na teplo a světlo. U slabého hnědého trpaslíka katalogizovaného jako LP944-20 se odhaduje jen šesti procentní hmost Slunce (60 hmotností Jupitera) a jedna desetina slunečního průměru. Tato dobře studovaná, ale nevyvinutá hvězda zhruba 16 světelných let daleko v jižním souhvězdí Pece nedávno vylekala astronomy vzplanutím viditelným na rentgenových energiích. Snímky hvězdného pole LP944-20 nahoře z rentgenové observatoře Chandra byly pořízeny v prosinci 1999. Hnědý trpaslík během prvních devíti hodin neukázal vůbec nic (vlevo) a pak během závěrečných hodinách pozorování došlo k výraznému rentgenovému vzplanutí. Jak dokázala nevyvinutá hvězda vytvořit takovéto vysokoenergetické vzplanutí? Viníkem by mohla být magnetická pole zkroucená a přerušená pohyby poblíž povrchu hnědého trpaslíka. I když se hnědí trpaslíci obtížně detekují, tak se předpokládá že jsou běžní v celé Galaxii.

Štítky: Hvězda, Vzplanutí, Hnědý trpaslík, Rentgenový