Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. srpen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. srpen 2000

Neobvyklá obří galaxie NGC 1316

Uznání: FORS1, VLT ANTU, ESO

Může nám neobyčejná obří galaxie NGC 1316 pomoci s kalibrací vesmíru? Je to docela možné, jestliže se ukáže, že je tato atypická galaxie složena z docela typických hvězd. NGC 1316 na snímku nahoře je s největší pravděpodobností zvláštní, protože má velikost i tvar běžný pro eliptickou galaxii, ale prachové pásy a disk jež se častěji nacházejí ve spirálních galaxiích. Tyto atributy by mohly být způsobeny interakcemi s další galaxií během poslední miliardy let. Teprve nedávno byla NGC 1316 monitorována na výskyt nov, výbuchů pocházejících z bílých trpaslíků, jež by měly mít standardní jasnosti. A zase byla NGC 1316 nalezena netypickou v tom, že poměr nov je neočekávaně vysoký. A tak jestliže jsou typické hvězdy a bílí trpaslíci z nichž se skládá NGC 1316, pak by pozorované novy měly být právě tak jasné, jako novy v jiných galaxiích, takže by je astronomové mohli použít k výpočtu přesných vzdáleností. Tato vzdálenost může být použita ke kalibraci jiných indikátorů vzdálenosti s výsledkem přesnějšího měřítka vzdáleností v celém vesmíru.

Štítky: Galaxie, Nova, NGC 1316