Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. srpen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. srpen 2000

Magnetická bouře na Mount Megantic

Uznání a copyright: Sebastien Gauthier
(Observatoire Astronomique du Mont-Megantic)

V sobotu ráno kolidovala se Zemí jak plazma ze Slunce a tak zbytky komety a spustily se tak magnetické bouře a meteorický roj v nádhernou atmosférickou podívanou. Proud pozůstatků z komety Swift-Tuttle se očekává každý rok a hodně pozorovatelů již mělo v plánu pozorování maxima každoročního roje Perseid za tmy z 11 na 12.srpna. Široce hlášené polární záře byly vyvolány docela náhodou příchodem něčeho mnohem méně předpovídatelného - slunečního koronálního výtrysku hmoty. Tato masivní bublina energetického plazmatu byla spatřena při opuštění aktivního povrchu Slunce 9.srpna, právě včas aby přiletěla k Zemi, narušila magnetické pole planety a vyvolala rozsáhlé polární záře během maxima meteorického roje! Sebastien Gauthier se inspiroval kosmickou světelnou podívanou a vyfotografoval barevné polární záře nad dramaticky vyhlížející kopulí veřejné pozorovatelny na Mount-Megantic v jižním Quebecu v Kanadě. Je vidět, že společnost dělají jasný Jupiter s hvězdou Aldebaranem prosvítající severní září vpravo nahoře.

Štítky: Dalekohled, Polární záře, Meteorický roj Perseid, Koronální výtrysk hmoty