Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. srpen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. srpen 2000

Rentgenové zážení z Anténních galaxií

Uznání: G. Fabbiano (CfA) et al., CXC, SAO, NASA

Houf   černých děr a neutronových hvězd září jako jasné, skoro bodové zdroje proti bublinám milióny stupňů horkého plynu na tomto rentgenovém snímku ve falešných barvách z oběžné observatoře Chandra. Skvělý snímek ukazuje ústřední oblasti dvou galaxií, NGC 4038 a NGC 4039, zaklesnutých v titánské kolizi ve vzdálenosti nějakých 60 miliónů světelných let v souhvězdí Havrana (Corvus). Na snímcích ve viditelném světle je vidět jak z trosek vyvěrají turbulentní svazky zářícího plynu propůjčujících jim jejich populární přezdívku, Anténní galaxie. Nyní se předpokládá, že galaktické kolize jsou docela běžné, ale když nastanou, tak jednotlivé hvězdy kolidují výjmečně. Místo toho se spojují a stlačují plynová a prachová mračna a spouští tak divokou masivní tvorbu hvězd, jež vede k tisícům supernov. Explodující hvězdy zaplňují scénu bublinami rázového horkého plynu a zhroucenými jádry hvězd. Díky této kosmické nehodě astronomové pozorují a začínají oceňovat kolizemi vyvolávaný vývoj galaxií ne nepodobných naší vlastní.

Štítky: Rentgenový, Černá díra, Neutronová hvězda, Galaxie Tykadla, Ngc4038, Ngc4039