Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. říjen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. říjen 2000

Střed Centaura A

Uznání: E.J. Schreier (STScI) et al., HST, NASA

Fantastická směska mladých modrých hvězdokup, obrovských zářících plynných mračen a vetkaných tmavých prachových pásů obklopuje centrální oblast aktivní galaxie Centaurus A. Tato mozaika ze snímků kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope pořízených v modrém, zeleném a červeném světle byla zpracována tak, aby představila tento kosmický vír v přirozených barvách. Infračervené snímky z Hubblea také ukazují, že ve středu této aktivity jsou skryté disky hmoty spirálovitě padající do černé díry miliardkrát těžší než Slunce! Samotný Centaurus A je zjevně výsledkem srážky dvou galaxií jejíž pozůstatky trvale požírá černá díra. Astronomové předpokládají, že tento černoděrový ústřední motor generuje rádiovou, rentgenovou a gama energii vyzařovanou zdrojem Centaurus A a dalšími aktivními galaxiemi. Aktivní galaxie Centaurus A je blízko, ve vzdálenosti zhruba 10 miliónů světelných let a tak je dosti příhodnou laboratoří pro výzkum takovýchto silných zdrojů energie.

Štítky: Prach, Galaxie, Centaurus A