Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. říjen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. říjen 2000

N81: Kolébka hvězd v SMC

Uznání: M. Heydari-Malayeri (Paris Obs.) et al., Hubble Heritage Team, NASA

Tento dramatický snímek z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope zachycuje zrození kupy masivních hvězd. Nově zrozené hvězdy jsou vidět právě po vynoření z jejich zárodečné mlhoviny. Mlhovina má napříč jenom 12 světelných let, je katalogizována jako N81 a leží asi 200,000 světelných let daleko v sousední galaxii známé jako Malý Magelanův oblak (Small Magellanic Cloud - SMC). Další mlhoviny, jež obklopují hmotné hvězdy hvězdokupy mohou mít průměr tisíc i více světelných let. Před Hubbleovými pozorováními nebylo ale známo, zda byly N81 a podobné, kompaktní emisní mlhoviny kolébkami samostatných hvězd nebo hvězdokup. V případě N81 údaje z Hubblea jasně odhalují mnoho horkých hvězd, některé o zářivosti 300 000 krát větší jak Slunce. Barevný snímek zvýrazňuje krásné oblouky tmavého mezihvězdného prachu a fluoreskujícího plynu ošlehané energetickými větry a zářením mladých hvězd.

Štítky: Emisní mlhovina, Zrození hvězdy, N81, Smc