Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. listopad 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. listopad 2000

Nové měsíce Saturna

Uznání: B. Gladman (Observatoire de la Cote d'Azur) et al., ESO

Která planeta má nejvíce měsíců? Pro dnešek je to Saturn. Čtyři nově objevené měsíce posouvají planetu s prstenci na celkových dvacet dva, což o kousek překonává uranových dvacetjedna známých měsíců. Nově objevené saturnovy satelity nejsou ani velké, ani fotogenické. Slabý měsíc S/2000 S 1 je prvně objeveným v roce 2000 a je to drobná označená tečka vpravo dole na tomto snímku ze 7. srpna z Evropské jižní observatoře pořízeném dalekohledem o průměru 2.2m v La Silla, Chile. (Výrazná spirální galaxie vlevo nahoře je z velice vzdáleného pozadí!) Na rozdíl od velkých měsíců Saturna, jež mají téměř všechny kruhové dráhy ležící poblíž roviny rovníku planety, všechny čtyři nově objevené měsíce mají nepravidelné, skloněné dráhy vzdalující se daleko od planety. Při velikostech v rozsahu od 10 do 50 kilometrů jsou pravděpodobně zachycenými planetkami. Mezinárodní tým astronomů, jež se podílí na objevech doufá, že získá dost pozorování drobných satelitů, což umožní přesné výpočty oběžných drah než se Saturn ztratí ve sluneční záři zhruba v březnu 2001. Tým také našel několik dalších nepravidelných kandidátů na měsíce, jež se nyní sledují. Jediným doposud známým nepravidelným měsícem Saturna byl Phoebe objevený před více jak 100 lety W. H. Pickeringem.

Štítky: Měsíc, Saturn, Nepravidelný měsíc