Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. listopad 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. listopad 2000

Poslední hodinka Palomar 13

Uznání: M. Siegel & S. Majewski (UVA), C. Gallart (Yale), Las Campanas Observatory

Kulová hvězdokupa Palomar 13 se nachází v halu naší Galaxie Mléčné dráhy posledních 12 miliard let. Zjevně řídká kupa hvězd vlevo od středu tohoto kompozitního barevného digitálního snímku je jedna z nejmenších a nejslabších známých kulových hvězdokup. (Jasná hvězda v popředí dole nemá žádnou spojitost a vytváří rušivé "paprsky".) Pozorování v průběhu 40 let ukazují, že oběžná dráha v galaktickém halu Palomar 13 je velmi výstředná, což ji každou jednu až dvě miliardy let přivádí poměrně blízko ke galaktickému středu. S každým takovým přiblížením k centrálním oblastem Mléčné dráhy slapové gravitační síly slupují vrstvičku hvězdokupy. Současné podrobné studie nabízí důkazy dramatického konce zmenšující se hvězdokupy v této slapové přetahovací válce. Palomar 13 se opět blíží ke galaxii a tak by mohla hvězdokupě nadejít poslední hodinka.

Štítky: Mléčná dráha, Kulová hvězdokupa, Palomar 13