Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. prosinec 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. prosinec 2000

Podrobný snímek polárních září na Jupiteru

Uznání: John T. Clarke (U. Michigan), ESA, NASA

Jupiterauroru. Stejně jako Země, tak i magnetické pole plynného obra dopravuje nabité částice vyvržené ze Slunce k pólům. Jakmile částice vletí do atmosféry, tak se z existujících plynných molekul dočasně odštípnou elektrony. Elektrické síly ovšem přitáhnou tyto elektrony zpět. Jak se elektrony rekombinují, aby znovuvytvořily neutrální molekuly, tak vzniká aurorální světlo polární záře. Na nedávno zveřejněné fotografii nahoře, jež pochází z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope, je v ultrafialovém světle záběr polárních září, jež vypadají jako prstencovité vrstvy kolem pólu. Na rozdíl od pozemských polárních září ty jupiterovi mají též několik jasných čar a bodů. Tyto útvary jsou způsobeny magnetickým tokem v trubicích spojujících Jupiter s jeho největšími měsíci. Zvláště Io působí jasné čáry zcela vlevo, Ganymed způsobuje jasný bod pod středem a Europa způsobuje bod napravo od něho.

Štítky: Jupiter, Polární záře