Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. únor 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. únor 2001

Vzdálené galaxie rádiově

Uznání: M. Garrett (JIVE), T. Muxlow and S. Garrington (Jodrell Bank), EVN

Rádiové vlny, podobně jako viditelné světlo, jsou elektromagnetickým zářením a rádioteleskopy mohou "vidět" své signály zpracované do rádiových snímků vesmíru. Zatímco jednotlivé dokonce i velké radioteleskopy mají ve srovnání s optickými protějšky vidění velice rozmazané, tak sítě radioteleskopů dokáží signály kombinovat a vytvářet ostřejší snímky. Použitím superpočítače v Novém Mexiku v USA a techniky zvané interferometrie na velmi dlouhé základně (Very Long Baseline Interferometry - VLBI) bude Evropská síť radioteleskopů (EVN) vytvářet snímky vzdálených galaxií s rozlišením asi třikrát lepším než kosmický dalekohled Hubble Space Telescope. Rádiové snímky z EVN ve falešných barvách jež pronikají zakrývajícím prachem jsou umístěny do odpovídajících míst optického snímku ze slavného optického Hubbleova hloubkového snímku vybrané oblasti na obloze. (Žluté čáry na optickém snímku jsou obrysy rádiových intenzit z jediného teleskopu). Jasný kosmický rádiový zdroj ve středu každého vloženého snímku představuje galaxii. Rádiové zdroje se jeví tak malé, napříč méně jak 600 světelných let, že se předpokládá jejich spojení s masivními centrálními černými dírami vzdálených galaxií na hloubkovém snímku.

Štítky: Galaxie, Černé díry, Hubblovo hloukové pole, Radio telescopes