Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. březen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. březen 2001

Survivor: NEAR Shoemaker na planetce Eros

Uznání: NEAR Project, NASA

Přestože se sonda NEAR Shoemaker nepodílela na zábavném televizním seriálu (survivor - trosečník), tak minulý měsíc přežila bezprecedentní přistání na asteroidu. Jak je patrné na ilustračním obrázku nahoře, tak sonda o velikosti auta patrně měkce spočívá na konečcích slunečních panelů po dosednutí vlivem slabé gravitace asteroidu Eros. Naštěstí byly panely slunečních baterií zality slunečním světlem, a tak byly schopné dodávat energii gama spektrometru sondy NEAR. Tento přístroj, když už je už posazen na asteroidu, tak dokáže určit složení Erosu do hloubky asi 10 centimetrů s neočekávanou přesností měřením gama signatur přítomných atomových jader. Na grafu nahoře jsou vyneseny údaje odeslané z povrchu Erosu, jež jasně ukazují na přítomnost železa, kyslíku, křemíku a draslíku v regolitu planetky. Na Erosu také krátce operoval magnetometr NEARu, jenž ovšem na povrchu nezaznamenal žádné magnetické pole. Sonda NEAR Shoemaker je nyní vypnutá a na svém současném místě v sousedství obřího sedlovitého útvaru zvaného Himeros může zůstat miliardy let. Jak asteroid obíhá, tak se budou panely slunečních baterií opakovaně natáčet ke Slunci, a tím se nabízí možnost znovuoživení tohoto trosečníka.

Štítky: Gama záření, Asteroid, Eros, Landing

M1 - Krabia hmlovina

Emisná hmlovina v súhvezdí Býk. Vzdialenosť asi 6.600 svetelných rokov. Pozostatok supernovy SN 1054.