Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. březen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. březen 2001

Mlhovina M27 Činka

Uznání a copyright: Michael Pierce (Indiana U.) et al., WIYN, AURA, NOAO, NSF

První důkaz, co se stane s naším Sluncem byl nechtěně objeven v roce 1764. Charles Messier tehdy připravoval seznam "matoucích" difuzních objektů, aby se nepletly se "zajímavými" kometami. V pořadí 27. objekt na Messierově seznamu je nyní znám jako M27 nebo mlhovina Činka a je to planetární mlhovina stejného typu, jakou vytvoří naše Slunce, až v jeho jádru vyhasne jaderná fúze. M27 je jednou z nejjasnějších planetárních mlhovin na obloze a lze ji spatřit triedrem v souhvězdí Lištičky (Vulpecula). Světlu to trvá asi 1000 let, než k nám doletí z M27, jenž je na barevném snímku nahoře. Pochopení fyziky a významu M27 bylo ovšem zcela mimo vědu 18. století. I dnes zůstává hodně tajemstvích o bipolárních planetárních mlhovinách jako je M27, včetně fyzikálního mechanismu, který odvrhuje vnější obálky o nízké hmotnosti a zanechává tak rentgenového horkého bílého trpaslíka.

Štítky: Planetární mlhovina, M27