Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. březen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. březen 2001

Kometa McNaught Hartley

Uznání a copyright: Brian Lula

Odlétající kometa McNaught-Hartley (C/1999 T1) šplhá nad rovinu naší sluneční soustavy a nyní prolétá severní oblohou. Tento teleskopický snímek z 26.února se skládá z mnoha 30 sekundových expozic skrze tři barevné filtry, zachycujících jemné barvy zmenšující se komy a slabého ohonu. Skládáním expozic k vytvoření obrazu pointovaného na kometu způsobuje, že se hvězdy jeví jako "tečkované stopy", což je důkazem pohybu komety vzhledem k pozadí vzdálených hvězd. Tato kometa byla objevena pozorovateli na jižní polokouli a největší přiblížení ke Slunci nastalo minulý rok v prosinci, když kometa procházela ještě vně dráhy planety Země. V současnosti nejjasnější kometa na obloze je prvotním kusem sluneční soustavy a přechází ze souhvězdí Herkules do souhvězdí Draka, její jasnost bude dále klesat. Kometa McNaught-Hartley nebyla nikdy viditelná pouhým okem, ale má stále ještě asi desátou magnitudu a tak ji mohou spatřit i hledači komet malými dalekohledy.

Štítky: Kometa, C/1999 T1, Mcnaught-hartley