Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. březen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. březen 2001

Ostrovy ve fotosféře

Uznání a copyright: Gunther Groenez

Sluneční skvrny jsou tmavé ostrovy planetárních velikostí ve sluneční fotosféře, tedy v jasném povrchu Slunce omývané mořem plasmatu a zakotvené v magnetických polích. Před osvíceným(!) věkem kamer vytvářeli pozorovatelé Slunce podrobné kresby slunečních skvrn jak se mění a postupují přes viditelný sluneční disk. Ale i současní pozorovatelé též pravidelně používají tuto časem prověřenou metodu sledování slunečních skvrn. Astronom Gunther Groenez na této kresbě z 6.března věrně zachytil spletité tvary a stíny hlavních viditelných skupin slunečních skvrn a označil je v souladu s jejich číslem aktivní oblasti NOAA. Sluneční sever je nahoře a východ je vpravo. Groenezova technická výbava zahrnuje také tužky s tuhami H a 2H pro umbru slunečních skvrn (tmavá) a penumbru (světlá). Chcete také kreslit sluneční skvrny? Teď je vaše šance, neboť Slunce je v maximu svého 11letého cyklu slunečních skvrn.

Štítky: Slunce, Sluneční skvrny

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.