Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. duben 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. duben 2001

Io: měsíc nad Jupiterem

Uznání: Cassini Imaging Team, Cassini Project, NASA

Jak velký je Jupiterův měsíc Io? Nejvíce vulkanické těleso ve Sluneční soustavě, Io, má průměr 3 600 kilometrů, což je přibližně velikost jediného velkého přirozeného satelitu naší Země. Tento úctu budící pohled na aktivní Io s největším plynným obrem na pozadí, který pořídila sonda Cassini prolétávající kolem Jupiter na přelomu tisíciletí, nabízí fascinující ukázku relativní velikosti vládnoucí planety. Ačkoliv se Io na snímku jeví jako by se nacházel těsně nad vířícími oblaky Jupitera, ve skutečnosti si to profičí jednou za 42 hodin podél své dráhy ve vzdálenosti 420 000 kilometrů od středu Jupitera. Tato dráha jej přivádí přibližně 350 000 kilometrů nad horní Jupiterovy oblaky, což je zhruba srovnatelné se vzdáleností mezi Zemí a Měsícem. Sonda Cassini se v době pořízení snímku nacházela ve vzdálenosti kolem 10 milliónů kilometrů od Jupitera.

Štítky: Io, Jupiter, Cassini spacecraft

47. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 22. 11. do 28. 11. 2021. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večerní obloha nabídne pětici planet, tři z nich viditelné pouhým okem – Venuši, Jupiter a Saturn. Aktivita Slunce je nízká. Svět nevěřícně sledoval, jak Rusko provedlo podobný test, jako kdysi Čína, když rozstřelilo družici, jejíž úlomky reálně ohrozily ISS. Úspěšný start si připsaly rakety Electron, CZ-4B a Rocket 3.3. Chystá se start Progressu s modulem Pričal. K dvojplanetce se vydá sonda DART. Před 320 lety se narodil Anders Celsius, který je znám díky zavedení naší teplotní stupnice, ale zabýval se také hvězdami a polárními zářemi.

Mlhoviny IC59 a IC63

Emisní a reflexní mlhoviny v okolí hvězdy Gamm Cass. Ve snímku jsou díky dlouhé expoziční době vidět i temné mlhoviny (molekulární oblak) které se na běžných úzkopásmových snímcích nevyskytují.