Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. prosinec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. prosinec 2001

Leonida 2001 nad Středozemím

Uznání a copyright: Tunc Tezel

Astrofotograf Tunc Tezel našel pro pozorování meteorického deště Leonid 2001 jasnou oblohu a nádhernou scenerii na silnici z Ankary ke středozemnímu pobřezí jihovýchodně od města Antalya v Turecku. Tam také zachytil tento snový obraz bolidu nedaleko rozednívajícího se horizontu jak se odráží od klidných vod moře. V popředí jsou vidět světla z pobřežních sídel a okolních ostrovů s jasným Siriem vpravo nahoře zářícím jako nejjasnější hvězda na nebi v souhvězdí Velkého psa (Canis Major). Hodně nadšenců, kteří podnikli zvláštní cesty, aby spatřili tyto listopadové Leonidy byli odměněni podobnými úkazy deště bohatého na bolidy. Astronomové na palubě letadel byli také vděční, když pozorování Leonid ze speciálně vybaveného letadla letícího ve výši 40 000 stop (12km) vytvořila bohatství dat o chemickém složení těchto prachových zrn z ohonu komety.

Štítky: Bolid, Meteorický roj, Leonids 2001, Mediterranean