Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. prosinec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. prosinec 2001

Venušin půlměsíc

Uznání: K.Dennerl (MPE) et al., CXC, NASA

Nahoře je zachycena Venuše, druhá planeta od Slunce na vůbec prvním rentgenovém snímku (vlevo) z oběžné observatoře Chandra. Vyhlazený, rentgenový snímek ve falešných barvách je porovnáván s optickým snímkem (vpravo) z malého pozemského dalekohledu. Oba snímky zobrazují Venuši zprava ozářenou Sluncem, s viditelnou jednou polovinou polokoule přivrácené ke Slunci, přičemž je přinejmenším patrný jeden výrazný rozdíl. Zatímco optický snímek v odraženém slunečním světle je vyplněný a ve středu jasný, Venuše v rentgenovém záření je jasná kolem okrajů. Rentgenové záření Venuše je spíše vytvářeno fluorescencí než odrazem. Asi 120 kilometrů nad povrchem dopadající sluneční rentgenové paprsky excitují ve atomy Venušině atmosféře do nestabilních energetických poloh. Jak se atomy rychle navrací do svých stabilních poloh, tak emitují "fluorescenční" rentgenové záření, jenž vytváří nad sluncem osvětlenou polokoulí zářící rentgenový půlměsíc. Na okraji lze vidět více materiálu, jenž způsobuje rentgenovou emisi a tak se okraje jeví v rentgenu jasnější.

Štítky: Venuše, Rentgenový, Fluorescence