Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. prosinec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. prosinec 2001

Neuvěřitelně se rozpínající Krab

Uznání: Courtesy Adam Block (KPNO Visitor Program), NOAO, NSF

Krabí mlhovina je katalogizována jako M1, první ve slavném seznamu Charlese Messiera útvarů, které nejsou kometami. Krab je nyní opravdu znám jako zbytek po supernově, tedy jako rozpínající se mračno trosek z výbuchu hmotné hvězdy. Prudké zrození Kraba astronomové pozorovali v roce 1054. Dnes má mlhovina napříč asi 10 světelných let a nadále se rozpíná rychlostí přes 1000 kilometrů za sekundu. Rozpínání jasně demostruje tato animace přepínáním mezi dvěma snímky pořízenými s odstupem téměř 30 let. Menší Krab byl pořízen jako fotografický snímek v roce 1973 pomocí 4 metrového dalekohledu Kitt Peak National Observatory. Zvětšený Krab byl zaznamenán v tomto roce 0.4 m dalekohledem s digitální kamerou Návštěvnického střediska Kitt Peak. Oba snímky byly sesouhlaseny pomocí hvězd v pozadí.

Štítky: Zbytek supernovy, Krabí mlhovina, M1, Animated gif