Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. prosinec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. prosinec 2001

Himalájský horizont z vesmíru

Uznání: Expedition 1, ISS, EOL NASA

Tento úžasný letecký pohled ukazuje členité, sněhem pokryté vrcholy pohoří Himalájí v Nepálu. Sedmý nejvyšší vrchol planety, Dhaulagiri, je vysokým bodem na horizontu vlevo, zatímco v popředí leží jižní náhorní rovina Tibetu v Číně. Tento snímek nebyl ale přes svůj vzhled pořízen z dopravního letadla letícího ve výši 30 000 stop (10km). Místo toho byl pořízen 35mm kamerou s teleobjektivem posádkou Expedice 1 na palubě Mezinárodní kosmické stanice, jenž obíhá 200 námořních mil (370km) nad Zemí. Himalájské pohoří vytvořila na planetě Zemi desková tektonika kůry asi před 70 milióny lety, když se indická deska začala srážet s euroasijskou deskou. Zvedání Himalájí stále pokračuje, dnes rychlostí několika milimetrů za rok.

Štítky: Mezinárodní kosmická stanice, Himalayas

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA