Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. prosinec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. prosinec 2001

Himalájský horizont z vesmíru

Uznání: Expedition 1, ISS, EOL NASA

Tento úžasný letecký pohled ukazuje členité, sněhem pokryté vrcholy pohoří Himalájí v Nepálu. Sedmý nejvyšší vrchol planety, Dhaulagiri, je vysokým bodem na horizontu vlevo, zatímco v popředí leží jižní náhorní rovina Tibetu v Číně. Tento snímek nebyl ale přes svůj vzhled pořízen z dopravního letadla letícího ve výši 30 000 stop (10km). Místo toho byl pořízen 35mm kamerou s teleobjektivem posádkou Expedice 1 na palubě Mezinárodní kosmické stanice, jenž obíhá 200 námořních mil (370km) nad Zemí. Himalájské pohoří vytvořila na planetě Zemi desková tektonika kůry asi před 70 milióny lety, když se indická deska začala srážet s euroasijskou deskou. Zvedání Himalájí stále pokračuje, dnes rychlostí několika milimetrů za rok.

Štítky: Mezinárodní kosmická stanice, Himalayas