Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. prosinec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. prosinec 2001

Hvězdotvorná oblast Hubble V

Uznání: C. R. O'Dell (Vanderbilt) et al., L. Bianchi (JHU) et al., Hubble Heritage Team, NASA

Jak vznikaly v ranném vesmíru hvězdy? Astronomové se přibližují k podstatě věci i studiem NGC 6822, blízké galaxie klasifikované podle moderních standardů jako nepravidelná, jenž se ale jeví více typickou pro galaxie před miliardami let. Prohlídka NGC 6822 ukazuje několik skupin jasných hvězd, včetně dvou nazývaných Hubble-X a Hubble-V. Na snímku nahoře rozlišil kosmický dalekohled Hubble Space Telescope skupinu Hubble V až na energetické hvězdy, které rozsvěcují okolní plyn. Každá hvězda v centrálním zhuštění v Hubble V svítí jasněji jak 100 000 Sluncí. Plynové mračno Hubble V dosahuje rozměru asi 200 světelných let a leží asi 1.5 miliónu světelných let daleko v souhvězdí Střelce (Sagittarius).

Štítky: Star-formation, Hubble V, NGC 6822