Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. leden 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. leden 2002

Mapa oblohy EUVE

Uznání: EUVE Project, NASA

Na extrémních ultrafialových vlnových délkách by neměly být hvězdy kromě Slunce a vzdálené galaxie detekovatelné. To byl přinejmenším konvenční názor, když se ponejprv přišlo na to, že je vesmír mezi hvězdami vyplněný vodíkem, silným absorbérem extrémního ultrafialového světla. Ale tato myšlenka byla vážně zpochybněna, když se stalo zřejmé, že mezihvězdný vodík ve své distribuci tvoří ostrůvky a pak v roce 1992 výzkum extrémní ultrafialové oblohy kulminoval vypuštěním družice EUVE (Extreme UltraViolet Explorer). Nahoře je vidět celooblohová mapa založená na počátečním šestiměsíčním provozu družice a ve falešných barvách vykazuje variace jasnosti na EUV obloze (sever je nahoře). Skanování EUVE po oběžných drahách dává obrázku proužkovitý vzhled a také jsou též vidět další přístrojové artifakty jako křížky a černé mezery v datech. Násobné obrazy Měsíce dohromady tvoří krátké jasné čárkované čáry podél středu snímku. Vlevo od středu obrázku jsou docela dobře rozeznatelné hvězdy z pásu dobře známého souhvězdí Oriona. Po nalezení celkem skoro 1000 nebeských objektů, včetně tří tuctů objektů mimo naši vlastní galaxii byly v roce 2001 vědecké operace EUVE ukončeny. Badatelská mise EUVE tedy skončila a inženýři předpovídají, že dnes časně ráno družice vstoupí do atmosféry Země.

Štítky: Vodík, Extremní ultrafialový, All sky, Euve