Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. březen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. březen 2002

M27 není kometa

Uznání: FORS Team, 8.2-meter VLT, ESO

Astronom Charles Messier při prohlížení oblohy nad Francií osmnáctého století za účelem hledání komet pečlivě zaznamenal tento objekt jako číslo 27 na svém seznamu věcí, které zcela jistě nejsou komety. Tak co je to? Astronomové 20. století to klasifikovali jako planetární mlhovinu ... ale není to ani planeta a dokonce nemá ani kulatý vzhled a v malém dalekohledu se ani nepodobá se planetám. Messier 27 (M27) je nyní znám jako výborný příklad plynné emisní mlhoviny, která vzniká, když hvězda podobná slunci spotřebuje ve svém jádře jaderné palivo. Mlhovina vznikne, když jsou vnější vrstvy hvězdy odhozeny do vesmíru s viditelnou září generovanou atomy vybuzenými intenzivním ale neviditelným ultrafialovým zářením umírající hvězdy. Krásně symetrické mezihvězdné plynné mračno asi 1200 světelných let daleko v souhvězdí Lištičky (Vulpecula) je známé pod populárním názvem Činka. Tento pestrobarevný syntetický obraz M27 vznikl při zkouškách jednoho z dalekohledů Very Large Telescopes Evropské jižní observatoře.

Štítky: Planetární mlhovina, M27, Mlhovina Činka