Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. březen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. březen 2002

Regolit na asteroidu Eros

Uznání: NEAR Project, JHU APL, NASA

Z výše padesáti kilometrů nad asteroidem Eros se zdá, že povrch jednoho z jeho největších kráterů pokrývá neovyklá substance: regolit. Tloušťka a složení povrchového prachu, kterým regolit je zůstává předmětem mhoha výzkumů. Mnoho regolitu na planetce 433 Eros pravděpodobně vzniklo během jeho dlouhé historie početnými malými impakty. Na tomto pohledu ve skutečných barvách pořízeném automatickou sondou NEAR-SHOEMAKER, která obíhala Eros v letech 2000 a 2001, hnědé oblasti indikují regolit, který byl chemicky změněn expozicí vůči slunečnímu větru při dopadech mikrometeoritů. O bílých oblastech se myslí, že byly vystaveny poměrně menší expozici. Balvany viditelné uvnitř kráteru se zdají hnědé a tak indikují buď to, že jsou dost staré na to, aby se jejich povrch opálil slunečním větrem, nebo že se nějak pokryly nějakým tmavým povrchovým regolitem.

Štítky: Asteroid, Eros, Regolit