Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. březen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. březen 2002

Jupiterova Velká rentgenová skvrna

Uznání: X-ray Image: R.Gladstone (SwRI), et al., Optical Image: Cassini Imaging Team, NASA

Největší planeta ve Sluneční soustavě, plynný obr Jupiter, je slavný i pro svou Velkou rudou skvrnu. Na panelu vpravo je důvěrně známá obří planeta s bouřkovým systémem a oblačnými pásy na optickém snímku z prolétající sondy Cassini. Na panelu vlevo snímek ve falešných barvách z oběžné observatoře Chandra představujem korespondující rentgenový pohled na Jupitera. Snímek z Chandry jasně poprvé ukazuje rentgenové skvrny a aurorální rentgenovou emisi z pólů. Rentgenová skvrna, která dominuje emisi z jupiterova severního pólu je možná dnes pro astronomy stejně překvapivá jako byla kdysi Velká rudá skvrna. Rentgenová skvrna je příliš daleko na sever než aby mohla být spojována s těžkými elektricky nabitými částcemi z blízkosti vulkanického měsíce Io a tak maří dosavadní teorie. Údaje z Chandry také ukazují, že rentgenová emise tajemně pulsuje s periodou kolem 45 minut.

Štítky: Jupiter, Magnetické pole, Rentgenový, Polární záře