Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. březen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. březen 2002

Kupa galaxií v Kentauru rentgenově

Uznání: J. Sanders, A. Fabian, (IoA Cambridge), NASA

Kupa v Kentauru je hejnem stovek galaxií vzdálená zhruba 170 miliónů světelných let. Stejně jako jiné nesmírně velké galaktické kupy, tak je i kupa v Kentauru vyplněna plynem o teplotě 10 miliónů stupňů či více. To činí kupu zářivým zdrojem kosmického rentgenového záření. Přestože na tomto rentgenovém snímku ve falešných barvách z observatoře Chandra nejsou vidět jednotlivé galaxie, tak snímek vykazuje významné podrobnosti v plynu kupy v centrální oblasti, včetně velké zakřivené brázdy 70000 světelných let dlouhé. Barvy odpovídají teplotám podle rentgenových údajů s odstíny od červené, přes žlutou a zelenou, k modré barvě, v pořadí od chladných po horké teploty. Odhaduje se, že hmota samotné brázdy plynu je asi miliardkrát větší než je hmota Slunce. Může jít o vzruch kondenzujícího a chládnoucího plynu podél dráhy hmotné dominantní centrální galaxie, která se kupou pohybuje.

Štítky: Rentgenové paprsky, Kupa galaxií, Centaurus cluster