Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. červenec 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. červenec 2002

Hvězdotvorná oblast RCW38 z projektu 2MASS

Uznání: R. Hurt, 2MASS Project, UMass, IPAC/Caltech, NSF, NASA

V RCW38 se ukrývá hvězdokupa. Pohled do hvězdotvorné oblasti RCW38 normálně většinu hvězd v této kupě vůbec neukáže. Důvodem je to, že tato otevřená hvězdokupa je tak mladá, že je pořád ponořena do hustého prachu, který absorbuje viditelné světlo. Typicky tento prach doprovází plyn, který kondenzuje za vzniku hvězd. Ovšem při pozorování v infračerveném světle se ukáže v RCW38 spousta hvězd, protože prach je méně efektivní při absorbování infračerveného světla. Mozaika snímků RCW38 v reprezentativních barvách nahoře pořízených při přehlídce oblohy 2MASS v infračerveném světle ukazuje nejen hodně jasných modrých hvězd hvězdokupy, ale také mračna jasně emitujícího plynu a dramatické pásy tmavého prachu. RCW38 zabírá asi 10 světelných let a nachází se asi 5500 světelných let daleko v souhvězdí Plachet (Vela).

Štítky: Emisní mlhovina, Otevřená hvězdokupa, RCW38

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.