Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. srpen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. srpen 2002

Hra skořápky v NGC 300

Credit: M. Schirmer (IAEF, Bonn), W. Gieren (Univ. de Concepción, Chile), et al., ESO

Krásná, velká spirální galaxie NGC 300 představená v barvách a zepředu ve včerejší epizodě, je zde dnes vidět skrze úzkopásmový filtr, který propouští pouze červené světlo atomů vodíku. Atomy vodíku, které jsou ionizované energetickým světlem hvězd, emitují charakteristické červené záření H-alfa, když se jejich jediný elektron znovu zachytí a přejde do nižšího energetického stavu. Výsledkem je, že na tomto snímku NGC 300 dominují oblasti zaplněné masivními, mladými hvězdami a vodíkovými mračny ve tvaru skořápek lastur s rozměry stovek až tisíců světelných let. Hvězdy, které vznikly ve skupinách nazývaných OB asociace, jsou staré asi jen několik miliónů let. Vodíková mračna jsou zářící mlhoviny nebo HII oblasti, které byly tvářeny silnými hvězdnými větry a ultrafialovým zářením. Až si budete na tomto obrázku vybírat vaši oblíbenou kosmickou lasturu, tak se nenechte zmást poměrně jasnými hvězdami popředí, které se nacházejí v naší vlastní Galaxii Mléčná dráha. Tyto hvězdy často vykazují paprsky a prstence způsobené dalekohledem a kamerou.

Štítky: Spirální galaxie, Oblast H-II, NGC 300, OB association