Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. srpen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. srpen 2002

Vesmírný ostrov a kosmický písek

Uznání a copyright: Rick Scott

Když Rick Scott počítal 13. srpna pod tmavou brzkou ranní arizonskou oblohou Perseidy, tak si připravil na fotografování jejich prchavých ale žhnoucích stop. Použil teleobjektiv a vysoce citlivý barevný film. Na 21 snímcích zachytil jenom dva meteory, ale tento byl naštěstí jedním z nich. Tato desetiminutová, za hvězdami vedená expozice ukazuje pole mnoha hvězd v naší vlastní Galaxii Mléčná dráha, z nichž je většina příliš slabá, než aby je bylo vidět pouhým okem. Zleva dole směrem doprava nahoře se zablýsknul jasný meteor, který mohl být snadno vidět očima, jak se odpařovalo uhánějící zrnko kosmického písku, kousek prachu z komety Swift-Tuttle. Vlevo nahoře od středu, daleko za hvězdami Mléčné dráhy, leží vesmírný ostrov známý jako M31 nebo galaxie v Andromedě. Viditelná stopa meteoru začíná asi 100 kilometrů nad povrchem Země, takže je jedním z nejbližších nebeských objektů, které jsou vidět na obloze. Naproti tomu je Andromeda daleko asi 2 milióny světelných let a je nejvzdálenějších objektem, který lze snadno spatřit pouhým okem.

Štítky: M31, Meteor, Meteorický roj Perseid, Andromeda galaxy