Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. srpen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. srpen 2002

Zbytek po supernově Cas A rentgenově

Uznání: John Hughes et al. (Rutgers), NASA / CXC / SAO

Složitá obálka hvězdy, jejíž výbuch byl vidět před 300 lety, pomáhá astronomům porozumět, jak vlastně hvězdy vybuchují. Tento snímek zbytku supernovy Cassiopeia A (Cas A) z observatoře Chandra ukazuje ve třech rentgenových barvách dosud nevídané podrobnosti. Vztah mezi jasností, barvou a polohou materiálu na obrázku ukazuje, kde se nacházel materiál hvězdy před explozí. Například jasné uzlíky nalevo obsahují jen trochu železa, a tak existuje hypotéza, že pocházejí z vyšších vrstev, než vnější červené filamenty, které jsou na železo bohaté. Modrá oblast vpravo je vidět přes absorbující prach a tak se jeví na rentgenové paprsky chudá. Světlu trvá deset let, než přeletí napříč plynnou obálkou zbytku supernovy Cas A, která se nachází ve vzdálenosti 10 000 světelných let. Při výbuších supernov vznikla většina prvků, které tvoří lidi i planety.

Štítky: Supernova, Zbytek supernovy, Cas A