Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. srpen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. srpen 2002

Zbytek po supernově Cas A rentgenově

Uznání: John Hughes et al. (Rutgers), NASA / CXC / SAO

Složitá obálka hvězdy, jejíž výbuch byl vidět před 300 lety, pomáhá astronomům porozumět, jak vlastně hvězdy vybuchují. Tento snímek zbytku supernovy Cassiopeia A (Cas A) z observatoře Chandra ukazuje ve třech rentgenových barvách dosud nevídané podrobnosti. Vztah mezi jasností, barvou a polohou materiálu na obrázku ukazuje, kde se nacházel materiál hvězdy před explozí. Například jasné uzlíky nalevo obsahují jen trochu železa, a tak existuje hypotéza, že pocházejí z vyšších vrstev, než vnější červené filamenty, které jsou na železo bohaté. Modrá oblast vpravo je vidět přes absorbující prach a tak se jeví na rentgenové paprsky chudá. Světlu trvá deset let, než přeletí napříč plynnou obálkou zbytku supernovy Cas A, která se nachází ve vzdálenosti 10 000 světelných let. Při výbuších supernov vznikla většina prvků, které tvoří lidi i planety.

Štítky: Supernova, Zbytek supernovy, Cas A

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.