Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. listopad 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. listopad 2002

Leonidy 2001: Meteory v perspektivě

Uznání a copyright: Christophe Marlot

Roj Leonid 2001 byl natolik intenzivní, že bylo snadné vytušit radiant meteorického roje, což je místo na obloze, ze kterého se zdánlivě rozlétají stopy meteorů. Ale kousíčky trosek komety Tempel-Tuttle, které vytvářely meteory, se ve skutečnosti pohybovaly po rovnoběžných drahách, jak sledovaly dráhy své rodičovské komety. Jejich zjevné rozbíhání z radiantu roje je jednoduše způsobováno perspektivou, jak se pozorovatelé dívají na proud kosmických trosek. Tuto časovou expozici, která zaznamenává hvězdy jako oblouky a řadu meteorů, pořídil z observatoře SoBaekSan v Jižní Koreji astronom Christophe Marlot při dešti Leonid v roce 2001, když byl radiant nad horizontem. Jelikož se Marlot díval ve směru proudu kosmických trosek, tak tato perspektiva ve skutečnosti ukazuje červeně zbarvené stopy meteorů, jak se sbíhají k bodu, který je pod horizontem a je opakem radiantu, čili je antiradiantem Leonid.

Štítky: Meteor, 2001 Leonids, Sobaeksan observatory, Radiant, Anti-radiant