Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. listopad 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. listopad 2002

NGC 6369: Mlhovina Dušička

Uznání: Hubble Heritage Team, NASA

Tuto pěknou mlhovinu katalogizovanou jako NGC 6369 objevil v 18. století astronom William Herschel, když zkoumal dalekohledem souhvězdí Hadonoše (Ophiucus). Kulatá mlhovina planetárního tvaru je také poměrně slabá a získala si populární přízvisko mlhovina Dušička. Planetární mlhoviny obecně nemají vůbec nic společného s planetami, ale vznikají na konci života slunci podobných hvězd, když jejich vnější vrstvy expandují do vesmíru, zatímco se jádro hvězdy smršťuje do bílého trpaslíka. Hvězda transformovaná na bílého trpaslíka je vidět ve středu, silně vyzařuje ultrafialové vlnové délky a pohání rozpínající se zář mlhoviny. Tento nádherný barevný snímek vytvořený z dat z Hubble Space Telescope vykazuje v NGC 6369 překvapivě komplexní podrobnosti a struktury. Hlavní prstencovitá struktura mlhoviny má napříč asi světelný rok a záře ionizovaných atomů kyslíku, vodíku jsou vybarveny modře, zeleně a červeně. Mlhovina Dušička ve vzdálenosti přes 2000 světelných let umožňuje nahlédnout do osudu našeho Slunce, které by mělo od nynějška za pouhých 5 miliard let vytvořit svoji vlastní pěknou planetární mlhovinu.

Štítky: Planetární mlhovina, Herschel, Ngc6369