Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. srpen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. srpen 2003

Rentgenové záření z M17

Uznání: L. Townsley (PSU) et al., CXC, NASA

Ve vzdálenosti asi 5,000 světelných let, v souhvězdí Střelce (Sagittarius) a ve středu naší galaxie, leží jasná hvězdotvorná oblast katalogizovaná jako M17. Dutý a smyčkovitý vzhled M17 ve viditelném světle se odrazil v mnoha populárních jménech, jako je mlhovina Koňská podkova, Labuť, Omega a Mořský rak. Ale čím byl tento zářící mrak plynu vytvarován? Vodítko dává tento snímek M17 v rentgenovém záření z observatoře Chandra. Růžovou centrální oblast na rentgenovém obrazu ve falešných barvách způsobuje množství hmotných mladých hvězd, jejich kolidující hvězdné větry vytvářejí pnynové mračno s teplotou mnohamiliónů stupňů, které se zasahuje asi 10 světelných doleva. Při srovnání se snímky ve viditelném světle je tento horký rentgenový mrak částečně obklopen chladnějším plynem mlhoviny. A opravdu, zdá se že horký plyn, který vykrojil centrální dutinu uniká z tvaru podobnému koňské podkově, jako šampaňské z odzátkované láhve... a tak vnuká ještě jedno jméno této oblasti tvoření hvězd M17.

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Rentgenové paprsky, M17