Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. prosinec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. prosinec 2003

Překvapující hvězda V838 Mon

Uznání: Arne Henden (US Naval Observatory, Flagstaff)
Image Processed by Al Kelly

V lednu 2002 překvapila proměnná hvězda V838 Monocerotis astronomy svým dramatickým vzplanutím jako u žádné jiné známé proměnné hvězdy. V následujících měsících ji pečlivě sledovaly pozemské přístroje i Hubble Space Telescope se brzy zjistilo, že rychle se rozvíjející prachová mlhovina kolem V838 Mon jsou ve skutečnosti viditelná "světelná echa" od vzplanutí. Za pozornost stojí, že jak světlo z výbuchu hraje napříč vrstvami už dříve existujícího cirkumstelárního materiálu, tak dává okolní mlhovině iluzi rozpínání "rychlejšího jak světlo". Během několika měsíců se viditelný vzhled mlhoviny dramaticky změnil. Mlhovina má nyní průměr přinejmenším 6 světelných let. Dobré astrofyzikální vysvětlení vzplanutí V838 Mon je stále neznámé, ale astronomové tajemnou hvězdu nadále sledují. Tento skvělý snímek pořízený z údajů 1.55 m dalekohledu observatoře amerického námořnictva z 21. října zachovává kvůli snadnějšímu srovnání barevné schéma použité předchozím Hubbleovým snímkem.

Štítky: Variable star, V838 monocerotis, Light echoes