Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. prosinec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. prosinec 2003

Nové Horizonty u Jupiteru

Uznání a copyright obrazu: Dan Durda (SwRI)

Na obrázku je umělecká představa kosmické sondy NASA Nové Horizonty, která směřuje k prvnímu průzkumu soustavy Pluto-Charon zblízka a k průzkumu ledových obyvatelů Kuiperova pásu. Tato scéna zachycuje 465.kilogramovou sondu asi jeden rok po plánovaném vypuštění v roce 2006 při následném průletu kolem plynného obra Jupitera. Průlet kolem Jupitera se jednak využije pro manévr s gravitační asistencí, aby se ušetřilo palivo a zkrátila se doba letu do vnějších oblastí Sluneční soustavy, a také poskytne příležitost vyzkoušet přístroje a studovat obří planetu, její měsíce a magnetická pole. Ze vzdálenosti osmi set miliónů kilometrů je vidět Slunce s nalevo seřazenými vnitřními planetami Zemí, Venuší a Merkurem. Od slábnoucího Slunce vpravo nahoře je vidět slabý srpek vnějšího galilejského měsíce Kalisto, který obíhá kolem Jupitera těsně uvnitř trajektorie sondy. Od samotného Jupitera nalevo je Europa a ve vzdáleném pozadí jsou slabé, nerozlišené hvězdy a prachová mračna Mléčné dráhy. Plánovaný přílet sondy Nové Horizonty k Plutu a Charonu je v létě 2015.

Štítky: Jupiter, Pluto, Charon, Europa, Callisto, New horizons