Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. prosinec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. prosinec 2003

Protonová polární záře

Uznání: IMAGE Satellite, NASA

Z čeho se skládají polární záře? Většinu polárních září způsobuje sluneční vítr, který vzbuzuje elektrony, které jsou přiváděny dolů zemským magnetickým polem. Tyto elektrony narážejí do molekul vzduchu a uvolňují další elektrony, které potom po znovuzachycení září. Ovšem někdy jsou polární záře tvořeny převážně těžšími protony, které dopadají k Zemi a způsobují energetičtější podívanou se silnou ultrafialovou emisí. Nahoře je v ultrafialovém světle vidět protonová polární záře zachycená družicí IMAGE, jak obepíná jako prstenec severní magnetický pól planety Země. Většina elektronů a protonů nikdy nedoletí k Zemi, aby vyvolaly polární záři, protože jsou už ve velké vzdálenosti zcela odkloněny magnetickým polem Země. Jasná skvrna v aurorálním prstenci ukazuje zvlášť hlubokou trhlinu v zemském magnetickém poli, kde mohly protony protékat podél dočasně spojených oblastí mezi Sluncem a Zemí poměrně nestíněné, až narazily do zemské ionosféry.

Štítky: Polární záře, Proton