Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. prosinec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. prosinec 2003

Retrográdní Mars

Uznání a copyright: Tunc Tezel

Proč by se nám mělo zdát, že se Mars pohybuje pozpátku? Zdánlivý pohyb Marsu na pozemské obloze většinou nastává v jednom směru, pohybuje se pomalu, ale trvale před mnohem vzdálenějšími hvězdami. Ale asi každé dva roky prochází Země na své dráze okolo Slunce kolem Marsu. Při posledním takovém průchodu v srpnu se Mars jevil zvlášť velký a jasný. Tou dobou se Mars na obloze také zdánlivě pohyboval pozpátku a tento jev se nazývá retrográdní pohyb. Na obrázku nahoře je série snímků digitálně poskládaných na sebe tak, aby obrazy všech hvězd splývaly. Je vidět, že Mars dělá na obloze smyčku. Na vrcholu smyčky Země prošla kolem Marsu a retrográdní pohyb byl největší. Retrográdní pohyb lze též pozorovat u jiných planet sluneční soustavy. Opravdovou náhodou tečkovaná čára vpravo od středu obrázku patří Uranu, který dělá totéž.

Štítky: Mars, Retrograde motion

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA