Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. srpen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. srpen 2001

Jas umělé noční oblohy

Uznání a copyright: P. Cinzano et al., DMSP Satellites, RAS

Kam zmizely všechny slaboučké hvězdy? Na mnoha místech na Zemi, zejména ve velkých městech, se noční obloha redukovala z fascinující podívané na stovky hvězd na difuzní záři přes niž je vidět jen hrstka hvězd. Mapa nahoře ukazuje výskyt poměrného světelného znečištění na celé Zemi. Příčinou znečištění je umělé světlo, odrážející se od molekul a aerosolů v atmosféře. Červeně vybarvené části na východě Spojených států a v Západní Evropě mají devítinásobnou umělou záři noční oblohy než je na přirozené obloze. V oranžových nebo červených oblastech se už není viditelný středový pás naší Galaxie Mléčné dráhy. Mezinárodní sdružení tmavé oblohy International Dark Sky Association navrhuje běžné typy světel, které způsobují poměrně malé světelné zněčištění.

Štítky: Země, Light pollution