Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. prosinec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. prosinec 2003

Expres k Marsu

Uznání: Mars Express, ESA

Tento úžasný pohled na rudou planetu pořídila 3. prosince kamera s vysokým rozlišením na palubě kosmické sondy organizace ESA Mars Express, která právě uhání ke svému cíli. Ze vzdálenosti 5,5 miliónu kilometrů je vidět, jak se útvary části západní polokoule Marsu koupají ve slunečním světle. Z perspektivy kosmické sondy je také významná strana marťanské noci, pohled který není dopřán pozemským dalekohledům. Mars Express, který byl na svou meziplanetární pouť vypuštěn počátkem června, nese přistávací modul Beagle 2, který má být z Mars Expessu uvolněn zítra, 19. prosince. Mars Express a Beagle 2 pak budou putovat odděleně, ale obě části mají Mars dosáhnout 25. prosince. Mars Express má vstoupit na eliptickou oběžnou dráhu a Beagle 2 má přistát na marťanském povrchu. V lednu přiletí další dva vetřelci ze Země, vozítka NASA Mars Exploration Rover.

Štítky: Mars, Mars express

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.