Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. prosinec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. prosinec 2003

Uvnitř Sloního chobotu

Uznání: W. Reach (SSC/Caltech) et al., JPL, Caltech, NASA

K prvním okázalým snímkům z nově pokřtěného Spitzerova kosmického dalekohledu patří i tento pohled pronikající dovnitř jinak neprůhledné temné globule známé jako mlhovina Sloní chobot. Na kompozitním snímku z infračervených údajů zaznamenaných Spitzerovými přístroji je vidět spletitá oblast zapouzdřená v zářící emisní mlhovině IC 1396 ve vzdálenosti 2450 světelných let v souhvězdí Kefea (Cepheus). Doposud neobjevené protohvězdy, které jsou na optických vlnových délkách zakryté prachem, se jeví jako načervenalé objekty uvnitř globule. Ve falešných barvách zobrazená točitá šroubovitá vlákna infračervené emise mají asi 12 světelných let a jsou tvořena prachem, molekulárním vodíkem a komplexními molekulami zvanými polycyklické aromatické uhlovodíky, anglicky "polycyclic aromatic hydrocarbons" neboli PAHs. Spitzerův kosmický dalekohled byl dříve znám jako SIRTF (Space Telescope Infrared Facility) a je navržen pro výzkum vesmíru na infračervených vlnových délkách. Spitzer následuje Hubblův kosmický dalekohled, Comptonovu gama observatoř a rentgenovou observatoř Chandra jako poslední článek programu velkých vesmírných observatoří NASA.

Štítky: Infračervený, Ic1396, Spitzer space telescope, Spitzer, Dark globule