Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. únor 2004

Rentgenové paprsky ukazují na hvězdu roztrhanou černou dírou

Uznání ilustrace: M. Weiss, CXC, NASA

Co by mohlo roztrhat hvězdu? Černá díra. Obrovské černé díry o správné hmotnosti přitahují čelo těsně procházející hvězdy mnohem silněji než odvrácenou část. Tak silná slapová síla by hvězdu protáhla a pravděpodobně by vyvolala padání plynu z hvězdy do černé díry. O plynu, který padá dovnitř černé díry se předpovídá, že by emitoval zrovna takový výron rentgenového záření, jaký byl nedávno pozorován ve středu galaxie RX J1242-11. Postup destrukce líčí umělecká ilustrace nahoře a přitom předpokládá, že zborcení obrazu efekty gravitační čočky od černé díry je nějak vypnuto. Většina zbytků hvězdy by odlétla do galaxie. Takové události jsou vzácné a pro typické černé díry v centrech typických galaxií se vyskytují se možná jen jednou za 10 000 let.

Štítky: Hvězda, Černá díra