Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. únor 2004

POX 186: Ne před tak dlouhou dobou

Uznání: Michael Corbin (CSC/STScI), William Vacca (MPE), NASA

Ne před tak dlouhou dobou a ne tak moc daleko se zrodila galaxie. Vesmírný ostrov hvězd, plynu a prachu katalogizovaný jako POX 186 se nachází zhruba ve vzdálenosti 68 miliónů světelných let v řídké oblasti v souhvězdí Panny (Virgo) a je vidět na tomto obrázku z dalekohledu Hubble Space Telescope. POX 186 je vedle galaxií jako je Mléčná dráha opravdu trpaslíkem. Miniaturní galaxie má asi 900 světelných let a 10 miliónů hvězd ve srovnání s rozpětím 100 000 světelných let a více než 200 miliardami hvězd u Mléčné dráhy. Z vesmírného hlediska je POX 186 velice mladá, a jak ukazuje Hubblův snímek, rušená galaxie, která je nejspíše výsledkem 100 miliónů let staré srážky dvou dokonce ještě menších hvězdných systémů. Pozorování POX 186 opravdu ukazují, že takové malé, izolované galaxie mohou být posledními, které vznikly, jelikož je patrné, že nejhmotnější galaxie ve vesmíru vznikaly před miliardami let.

Štítky: Galaxie, Pox 186, Galaxy formation