Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. červen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. červen 2004

Kupa galaxií Abell 1689 bortí prostor

Uznání: N. Benitez (JHU), T. Broadhurst (Hebrew Univ.), H. Ford (JHU), M. Clampin (STScI),
G. Hartig (STScI), G. Illingworth (UCO/Lick), ACS Science Team, ESA, NASA

Kupa galaxií Abell 1689 ve vzdálenosti dvou miliard světelných let je jedním z nejhmotnějších útvarů ve vesmíru. Na tomto pohledu kamerou Advanced Camera for Surveys kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope je vidět, jak Abell 1689 bortí prostor, stejně jako to předpovídá Einsteinova teorie gravitace - ohýbá světlo jednotlivých galaxií za kupou a vytváří násobné, zakřivené obrazy. Síla této enormní gravitační čočky spočívá v její hmotnosti, ale viditelná hmota ve formě žlutavých galaxií v kupě dává jen asi jedno procento hmotnosti potřebné pro vytváření modravých obloukovitých obrazů galaxií v pozadí. Ve skutečnosti je většina gravitační hmoty nutné k dostatečnému zborcení prostoru, aby se vysvětlila tato čočka kosmických měřítek, ve formě stále záhadné temné hmoty. Přítomnost neviděné temné hmoty, jako dominantního zdroje gravitace kupy, mapují čočkovité oblouky a zhroucené obrazy galaxií v pozadí.

Štítky: Venuše, Slunce, Přechod