Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. červenec 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. červenec 2004

Mlhovina Orion ve světle kyslíku, vodíku a síry

Uznání a copyright: WFI, MPG/ESO 2.2-m Telescope, La Silla, ESO

Velká mlhovina v Orionu, nesmírná a blízká oblast vznikání hvězd, je beze sporu nejslavnější ze všech astronomických mlhovin. Mlhovina v Orionu, též známá jako M42, je vidět nahoře skrze ultrafialový a modrý filtr, které vymezují přesně tři barvy specificky vyzařované vodíkem, kyslíkem a sírou. Mlhovina v Orionu obsahuje mnoho hvězdných porodnic a k tomu ještě hostí i jasnou otevřenou hvězdokupu Trapéz. Tyto porodnice obsahují zářící plyn, horké mladé hvězdy, proplydy a hvězdné výtrysky, které vyvrhují materiál vysokými rychlostmi. Hodně z vláknitých struktur, které jsou viditelné na tomto snímku, jsou ve skutečnosti rázové vlny - fronty, kde se rychle se pohybující materiál setkává s pomalu se pohybujícím plynem. Mlhovina v Orionu má asi 40 světelných let a nachází se ve vzdálenosti asi 1500 světelných let ve stejném spirálním rameni naší Galaxie jako Slunce.

Štítky: M42, Mlhovina Orion, Chile