Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. srpen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. srpen 2004

M17: Podrobný snímek z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, J. Hester (ASU)

Tyto fantastické, vlnovité tvary utvářené hvězdnými větry a radiací se nacházejí ve hvězdné kolébce známé jako M17 nebo mlhovina Omega, vzdálené asi 5500 světelných let v na mlhoviny bohatém souhvězdí Střelce (Sagittarius). Chuchvacovité útvary v hustém chladném plynu a prachu ozařují hvězdy už mimo horní pravý roh snímku a samy mohou představovat místa budoucího tvoření hvězd. Barvy v mlze teplejšího okolního materiálu naznačují chemické složení M17. Převážně zelené světlo odpovídá přebytku vodíku se stopami atomů síry a kyslíku, které přispívají k červeným a modrým odstínům. Obrázek zabírá asi 3 světelné roky a byl zveřejněn v třináctém roce kosmických výzkumů dalekohledu Hubble Space Telescope.

Štítky: Star-formation, M17